Sulfát - král vysoušečů!

Už v předešlém článku o přírodní kosmetice jsem naznačila, že to s těmi sulfáty nebude moc v pohodě. A dneska bych tohle téma chtěla trochu rozvést. Aby jsme si rozumněly, nejsem žádná chemicky kovaná Liška. Chemii jsem měla naposled na základce a pamatuju si akorát to, že se řešily nějaké koncovky (-ičný, -ečný, -ičitý?). Takže píšu spíš z vlastní zkušenosti. Kdyby jste náhodou narazily na nějakou strašně chytře a erudovaně znící větu, tak bude pravděpodobně ozdrojovaná ;).

Zdroj


Nejdřív bych chtěla vysvětlit, proč jsem vůbec sulfáty začala řešit. Měla jsem totálně vysušenou pokožku hlavy, která nehorázně svědila a padaly z ní bílé jakoby lupy. Vyzkoušela jsem strašně moc různých šampónů a občas se situace zlepšila. Tento stav ale vždy vydržel jen chvíli. Proto nastal čas se zamyslet a probádat internetové vody. V nich jsem zjistila, že za citlivost pokožky můžou sulfáty a okamžitě je vyřadila z vlasové péče. A ejhle ho! Bylo po problému. Pak už stačilo si dát jedna a jedna dohromady. Přesušená kůže po celém těle? Stačilo se mrknout na složení sprchového gelu - sulfát. Intimní problémy? Složení infim gelu - sulfát. A tak dále, a tak dále ...

Zdroj


Sulfáty jsou používány v kosmetice ze dvou prostých a jednoduchých důvodů - pění a jsou levné. A my máme od malička zafixované v kebulích, že pěna rovná se čistota. Takže když šampón, sprcháč nebo třeba zubní pasta pění, máme z toho blažený pocit. Když ne, připadáme si špinavě. Jenže víme, co si na sebe radostně patláme několikrát za den?

Ve většině kosmetických výrobků najdeme nejčastějc tyto zástupce sulfátí rodinky - Sodium Lauryl Sulfate (SLS) a Sodium Laureth Sulfate (SLES). Pojďme se jim mrknout na zoubek.

Sodium Lauryl Sulfate (SLS) - je umělá pěnivá látka, která byla dříve prodávána jako silný průmyslový detergent obsažený primárně v silných čisticích prostředcích a odmašťovadlech. Jelikož má velmi intenzivní čistící schopnosti, zbavuje SLS vlasy a pokožku hydratace. Má schopnost proniknout jednotlivými vrstvami kůže a dostat se do krevního řečiště. Tato žíravá pěnivá látka velmi účinně ničí tukové vrstvy, které jinak udržují pokožku hebkou a vláčnou. Jelikož dráždí oči a jiné citlivé tkáně, nesmí být látka SLS obsažena v šamponech pro děti. Studie prokázaly, že SLS může způsobit i podráždění dásní nebo vypadávání vlasů. (zdroj)

Když už jsme u těch dásní, zkuste mrknout na vaši zubní pastu. Colgate je dobrá značka, říkala jsem si. Hm, tak asi ne. Páč pění jenom díky SLS. A kdo by si chtěl dobrovolně zadělat na zánět dásní?




Sodium Laureth Sulfate (SLES) - tenzid, který se vyrábí směšováním kyseliny sírové, monododecylesteru a sodné soli. Způsobuje podráždění kůže, očí a plic. Pokožku silně odmašťuje a ta se pak stává náchylnou k pronikání škodlivých látek. Je příčinou suché, zarudlé, svědivé pokožky. Existuje zde vysoké riziko kontaminace potenciálně toxickými nečistotami z výroby jako je 1,4–dioxane (látka známá svými karcinogenními a toxickými účinky na lidský organismus). (zdroj)

Nechci si ani po přečtení jeho "účinků" představit, co může nadělat neplechy při intimní hygieně. Protože jestli jste si myslely, že děláte pro své tělo to nejlepší, když kupujete třeba všeobecně známý Lactacyd, tak bohužel neděláte. A pokud trpíte na svědění nebo nepříjemný výtok, možná jste právě našly viníka. Od té doby, co jsem začala používat čistý kokosový olej, okamžitě se mi intimní problémy začaly vyhýbat.



Pojďme se mrknout na zoubek šampónům. Sulfáty odstraní z vlasů a vlasové pokožky veškerý kožní maz, který slouží jako ochrana. Ztrátou přirozeného mazu je vlasová pokožka velmi citlivá a dochází k podráždění či zarudnutí. Kožní maz na vlasové pokožce vytváří přirozenou bariéru, která chrání vlasové folikuly před poškozením a nadměrnou ztrátou vlhkosti. Narušením nebo úplným odstraněním ochranné bariéry jsou vlasové folikuly náchylnější na poškození, což v ojedinělých případech může vést až k nadměrnému padání vlasů. Dokonalé odstranění veškerého kožního mazu je prvotním impulzem pro zvýšení činnosti mazových žláz, které se snaží obnovit přirozenou ochrannou bariéru. (zdroj)

Většina šampónů z drogerie SLES obsahuje a věřte, že právě díky této složce si můžete občas udrbat palici až do krve. Častým používáním vysušujete pokožku hlavy tak, že se sama začne bránit. Vyzkoušeno na vlastní vlas - jakmile jsem vysadila šampóny s touto složkou, okamžitě se mi hlava zklidnila a jsem bez drbání. Všimněte si, že v kondicionérech sulfáty nenajdete, protože po těch nikdo nevyžaduje pěnivost. Což beru jako další důkaz toho, že mají plnit jen tuto funkci.



A když už jsem řešila sulfáty ve vlasovce, okamžitě mě napadlo, že vysušený kožich po každé sprše asi nebudu mít jen tak. Spotřeba krému už začínala být alarmující, musela jsem mazat 2x denně a stav pokožky byl čím dál horší. Objevily se i bílé fleky na pažích a hrbolatá vysušená hnusota na zádech. Mrk na sprcháč a byl tam - sulfát. Od té doby, co používám přírodní sprchové gely, začínám cítit změny k lepšímu. Kdybych neviděla na vlastním těle, možná bych i nevěřila. Ale už se mažu jednou za den, záda mám v normálním stavu a bílé fleky na pažích se přestaly rozšiřovat. Zázrak!



Pokud jste zvyklé studovat složení, asi už víte, že je seřazeno podle podílu jednotlivých složek ve výrobku. Takže první složka je obsažena nejvíce, poslední nejméně. A kde většinou bývá sulfát? Na druhém místě nebo v první polovině. Jó, s tou pěnou na nás nešetřili.

Takže řešení by mělo být jasné - začít používat přírodní kosmetiku a vyhnout se tak všem hnusárnám. Myslíte si, že vás vyjde podobný zásah na veškeré životní úspory? Nemusí. Třeba takový Urtekram, o jejich šampónu jsem psala tady, vás vyjde na 145 Kč. A pokud nechcete nakupovat přes internet, zkuste v DMku omrknout Alverde a v Rossmannovi Alterru. Za směšné ceny dostanete docela hezké složení.

Což mě ale přivedlo k dalšímu bádání. Páč levnější přírodní šampóny (Alverde i Alterra) obsahují Sodium Coco-Sulfate. A už ten název zavání sulfátovinou. Nejdřív jsem ho brala jen jako "přírodní sulfát", ale internet vyplivl docela zajímavé info.

Sodium Coco Sulfate - vyrábí se z kokosového oleje, ale prochází skoro stejným procesem výroby jako SLS (ten je jeho více čištěnou verzí, proto je v odmašťování účinnější). V konečné fázi ale mezi nimi není zase až takový rozdíl a pokud vaše pokožka špatně reaguje na SLS, bude jí vadit i Coco Sulfate. Levné přírodní produkty jím trochu klamou tělem. (zdroj)

Tahle informace je pro mě docela nová (bádala jsem nad tím hlavně kvůli tomuto článku) a teď se jen smutně dívám na můj oblíbený šampón od Alterry, který SCS obsahuje.



Co jsem tedy tím vším chtěla naznačit? Že máte okamžitě jít do koupelny, prostudovat složení kosmetiky a tu, co obsahuje sulfáty vyhodit? Ne ... chtěla jsem jen, abyste se zamyslely. Jestli si třeba některé kožní problémy nevytvážíte samy. Jako já s přecitlivělou pokožkou hlavy, intimními problémy nebo vysušeným kožichem. Tělo máme totiž jen jedno. A pokud si na něj budem lít podobné hnusárny, samo se nám nepěkně odvděčí.

Řešíte složení kosmetických výrobků? Vyhýbáte se sulfátům? Co si myslíte o Sodium Coco Sulfate?

Užívejte!

L.











Komentáře

  1. Takže: -ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný/-ečný, -ový, -istý, -ičelý...to jen pro pořádek, aby bylo jasno, jak to jde po sobě to názvosloví :-) U mě jsou teď sulfáty taky číslo jedna. Mám totálně rozdrápanou pokožku na rukou a nohou. A právě kvůli sulfátům :-( Nejraději bych zkopírovala tvůj článek a podepsala se pod něj :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji, paní chemikářko Evelínko :) ... no já jsem nestačila zírat, co s mou pokožkou udělala změna sprcháče na přírodní variantu a právě tohle mě přimělo k napsání článku, protože jsem si na sto pérko ověřila, že za vysušení opravdu může sulfát a nikdo jiný ;)

      Vymazat
    2. Protože mám citlivou která reaguje na Sulfáty a další chemické složky, mnoho věcí nesnesu. Pohybuji se ve farmaceutickém prostředí, mluvila jsem z dokterem chemie a taky farmaceutickým doktorem, který vyrábí různé léky i kosmetiku, trošku víc to prostudoval a řekl mi, že Sodium COCO Sulfate je jiná kategorie je naprosto nedráždivá a přírodní, je na to XXX lekářských i chemmických studií (většinou v angličtině) Používají ho přírodní kosmetiky, protože ti lidi se v tom pohybují a do přírodní kosmetiky by to určitě nedali něco naschvál. Mají to i drahé značky, protože z těch přírodních, aby to vůbec pěnilo je to skoro jediná varianta. Potom se můžete samozřejmě sprchovat nebo si mýt vlasy bez pěny - to už je na vás. Chce to tyto věci trošku více studovat než vzbudzovat strach o všech ,,chemických,, látkách, které jsou ve finále přírodní.

      Vymazat
    3. díky za doplnění, bohužel i kokosulfát mi pokožku dráždí, sice ne tak moc jako SLS, ale rozdíl poznám :( občas si troufnu použít šampóny s touto složkou, ale nejde to dlouhodobě nebo musím prostřídávat, jinak mě začne svědit hlava a padat "lupy" ... je mi jasné, že každý má jiné nároky nebo spíš jeho kůže, osobně bych byla opravdu ráda, kdyby mě nedráždilo nic a opravdu se v tom nevyžívám, ale bohužel to tak je :(

      Vymazat
    4. je pravda, že jsou na tom coco-sulfáty trošku jinak a jsou jemnější a vhodné i pro děti, ale pokud má asi někdo citlivou kůži a prostě na ně reaguje, tak je vhodné hledat opravdu šampony bez sulfátů a to je dneska jako u mě velký problém..

      Vymazat
  2. Ale šampony Urtekram taky obsahují coco-sulfát :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já se divám na ten svůj s rhassoulem (odkaz na recenzi v článku, tam je i fotka složení) a žádný coco-sulfát tam nevidím, takže třeba se liší kus od kusu ;)

      Vymazat
    2. Tenhle jediný právě nemá, jinak ostatní jo, je to škoda, protože mně dělá neplechu i ten coco:(

      Vymazat
    3. aha, tak to jsem si zrovna vybrala nejlepší kus, ani jsem o tom nevěděla :D

      Vymazat
    4. Jojo, urtekrm jsou taky hajzlíci svědiví, vím , true story.. =/

      Vymazat
  3. Jéje, zlatá chemie ve francouzštině, tam žádné koncovky nebyly... :D
    Jinak souhlasím, hlavně co se týče hlavy a intimních potíží. Ale Coco-sulfát mi kupodivu zatím problémy nedělá, tak teď babo raď. :)
    Každopádně pokud SLS úspěšně ničí podkožní tukové vrstvy, tak by se to dalo využít! (vtip) :D
    Přínosný článek, teď jen aby si ho přečetlo co nejvíc lidí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tyjo - chemie ve francouzštině - to by byl můj zabiják! :D ... já jsem ze začátku taky u coco-sulfátu žádné problémy nepozorovala, ale asi to je dobou používání, že si na ně pokožka udělá po čase "alergii", protože sice už ji nemám podrážděnou tak, abych ji drbala do krve jak s SLES, ale opět mi začalo z vlasů padat bílé něco podobné lupům :( a teď to právě přisuzuju SCS :(

      a s těma tukovýma vrstvama - kéž by to zabíralo! :D

      Vymazat
  4. Opět super článek :-). Já sulfáty řeším jen v šamponech, protože mi brutálně vysušujou vlasy. Bohužel jsem se bála, že ten Coco-sulfate taky nebude nic extra a teď jsi mi to potvrdila. Asi vypotřebuju Alterru a vyzkouším ten Urtekram, díky moc za tip (a budu to prokládat metodou no poo a jílem s octem :-DD)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no vidíš, měla jsi lepší intuici než já! ;) páč jakmile jsem viděla "coco", tak jsem si řekla, že to bude jakože z kokosového oleje, což je přírodní a konec přemýšlení :D takže budu asi taky muset opustit mou oblíbenou Alterru a zaměřit se víc na přírodnější složení :(

      Vymazat
  5. mně naštěstí nic nedělají, jenže otázka je, jestli by to časem nepřišlo. snažím se teď tu kosmetiku trochu obměnit, sice nezavedu striktně přírodu, ale budu to střídat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jj, pokud nemáš problémy, tak není proč vyšilovat ;) někdo používá kosmetiku se sulfáty celý život a nikdy na suchou pokožku netrpěl ... každopádně to nemění nic na tom, že zamyslet se občas nad složením není od věci ;)

      Vymazat
  6. Perfektně zpracovaný článek. Člověk se bohužel podobné chemce těžko vyhne. Zubní pastu bez sulfátů používám již déle, ale vlasy stále myju nejčastěji Lushem, který je obsahuje (protože takovou vůni prostě jiný šampon nemá, já vím, jsem v tomhle lehce povrchní). Aspoň to střídám s mytím marockým jílem, abych ulevila svý ekomilný dušičce:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a jakou pastu používáš? v těchto kruzích ještě nejsem tak moc znalá, tak si ráda nechám poradit ;) ... a s tou vůní - chápu! já zase kvůli pěnivosti používám přírodní šampóny hned dvakrát po sobě, abych aspoň nějakou bublinu pocítila, jinak mám pocit neumytých vlasů :D a s přírodním sprcháčem jsem se musela taky dlouho sžívat ...

      Vymazat
    2. Používám bylinné ajurvédské, Supirivicky a Sumudu, psala na ně recenzi Mitsuuko, jsou parádní!:-) A s těma bublinama přesně vím, o čem mluvíš, když jsem začínala třeba s šampuky, byla jsem schopná tím vlasy drhnout, než jsem je chudinky totálně dojebala, jenom aby to "pěnilo":D

      Vymazat
    3. chá, já jsem si to s těma ajurvédskýma myslela ;)

      Vymazat
    4. Tak jsem si je taky konečně pořídila, protože jsem je chtěla zkusit už před lety. Ale dost mě překvapilo, že OBĚ OBSAHUJÍ SLS!! vzala jsem je stejně, protože jsem na ně zvědavá, ale příště už ne, i kdyby fungovaly sebelíp.
      M

      Vymazat
    5. fakt! :O mám je zatím nerozbalené, složení jsem taky nestudovala a teď na to čučím a hledím jak puk! :(

      Vymazat
  7. S tím Coco-sulfatem jsi mě docela překvapila. Koupila jsem si nedávno 2 šampony právě od Alterry, které ho obsahují, a měla jsem zato, že to nic škodlivého není. Také mám problém se suchou a svědící pokožkou hlavy, proto jsem jí chtěla dopřát něco lepšího. Tak uvidíme, co na Coco-sulfat řekne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no já sama z toho taky zrovna nejsem nadšená, páč mám Alterru docela v oblibě :( ze začátku mi coco-sulfát problémy nedělal, ale jak už jsem psala výše - teď začínám zase pociťovat lehké svědění :( asi je to délkou používání ...

      Vymazat
  8. Super článek!
    Tak teď už ale vážně nevím, co si mám pořídit za šampon. Zlobí mne suchá pokožka. Lactacyd tedy už nikdy nekoupím. Kokosový olej používám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji, ono to chce fakt už studovat složení a hledat opravdu přírodní kosmetiku :( u Lactacydu jsem valila oči docela dost, protože je hodně opěvovaný a vyzdvihovaný a zrovna u intimní hygieny není radno si zahrávat :(

      Vymazat
  9. Nesnáším demagogy12. března 2014 v 20:38

    Neřeším, je to nesmysl.
    A úplně se třepu až takhle začneš rozebírat a fundovaně :D hledat na netu ty svoje přírodní složky šampónů a látek, které sice nejsou SLS, ale JSOU.. a MUSÍ taky vysušovat, olejem si hlavu neodmastíš. Inu, těším se, velmi se těším. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já nikomu nic nenutím ;) píšu jen ze své vlastní zkušenosti - vidím sama na sobě rozdíl po vysazení sulfátů v kosmetice ... pokud to má pomoct i jiným, kteří mají podobný problém, tak budu ráda ... pokud mi někdo nevěří nebo si myslí, že je to nesmysl, tak ho přesvědčovat nebudu ;) každý má přece svoji hlavu, ne?

      Vymazat
    2. Nesnáším demagogy.13. března 2014 v 16:03

      Neříkám, že to někomu nutíš, ale psát o SLS jednoznačně jako o svinstvu mi přijde hooodně přitažené za vlasy. :). Ano, každý má svou hlavu.
      Možná by Tvá hlava mohla číst. Zejména to vyjádření ;).
      http://www.hoax.cz/hoax/zkontrolujte-si-svuj-sampon/

      Opakuji, že se velmi těším na další recenze a protože nejsem vyrovnaná bytost, tak se taky těším až se vyjádřím, prokazatelně tedy, ne tady ty laické kecy, které máš ty k těm svinstvům, co budeš používat. A to si piš, že v 99 % je NĚCO. Každej se nějak baví ;)

      Vymazat
    3. budeš se možná divit, ale já to vyjádření četla ;) ... hned na začátku článku píšu, že nejsem chemik a že píšu POUZE z vlastní zkušenosti ... a jsem ráda, že se těšíš na další recenze, ať je to z jakéhokoliv důvodu, jen bych Ti nerada způsobovala nějaké psychické pnutí nebo urážení Tvého intelektu!

      Vymazat
    4. Jsem normálně velmi striktně proti, ale tady bych možná nějaký antidepresiva i doporučila :-P Mi to hlava nebere, že to ty lidi furt baví :-)

      Vymazat
    5. Nooo, třebáá to někdo popíjí a pak to takto působí, to je taky možnost. .jiné vysvtlení mě nenapadá =D

      Vymazat
  10. Už rok používám Alverde a Alterru, v domění, že činím dobře, ale vzhledem k nemizejícímu množství suchých lupů na hlavě na tom asi něco bude s těma sulfátama.... Liško, nějaký tip, kde to není? Alverde Ultra sensitive to taky obsahuje, ach jo....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. co jsem teď narychlo studovala lehce dostupné šampóny v levnější cenové kategorii, tak třeba Lavera má coco-sulfáty taky ... Weleda a Natura Siberica nemají, pak třeba i + m Naturkosmetik, od které byl šampón v nějakém LB ;) doporučuju projít tyto stránky: http://www.biooo.cz/bio-kosmetika/vlasy/sampony/?from=18, mají tam ke všemu vypsané složení ;)

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. Weleda coco-sulfáty nemá: http://www.biooo.cz/psenicny-sampon-proti-lupum-weleda-p-5736.html ;)

      Vymazat
  12. fakt úžasný článek!!! Já se sulfátům vyhýbám jako čert kříži :-D. Třeba v Alverdech šamponech naštěstí nejsou. Sprcháče jsou kapitola sama pro sebe.. zkoušela jsi třeba sprchové oleje, ty by byly na suchou pokožku ideální a vůbec nevysuší :)? Já používám buď oleje nebo nějaký fakt superšetrný sprcháč bez sulfátů i alkoholu, abych pokožku nevysušovala, a mažu se tak 1x za měsíc (což bych ale měla napravit!).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prošla jsem v drogerii celý regál Alverde a jeden jediný šampon je bez sulfátů, ten proti lupům. Coco-cosi sulfát je pořád sulfát!

      Vymazat
    2. Ha, doopravdy, šla jsem zkontrolovat ten, co mám, a fakt tam je! Měla jsem zafixováno, že je Alverde neobsahuje.. Hm. Každopádně např. šampony Essential Care, některé Urtekram nebo 100% Pure a určitě další je nabeton neobsahují, u těch jsem si jistá :).

      Vymazat
    3. právě ta levnější vlasovka asi coco-sulfát obsahuje, co jsem se tak dívala :( ... bohužel sprchové oleje mě ještě víc vysušují, nevím, čím to je :( takže používám spíš přírodní sprcháče, ty už jsou v pohodě ;)

      Vymazat
    4. Takže Alverde proti lupům je bez sulfátků? Tak to je boží zpráva a hned v pondělí klušu zpátky do drogerky, díky!

      Vymazat
    5. no vidíš, hlavně, že jsem měla napsaný seznam, ale tohle na něm zrovna nebylo :D taky budu muset skočit ;)

      Vymazat
    6. No, vidím, že musím večer doma zkontrolovat lahvičky v koupelně. Dodneška jsem žila v domnění, že používám přírodní (a bezpečnou) kosmetiku. Díky za poučný článek.

      Vymazat
    7. ono to právě není tak jednoduché :( kolikrát je něco označené jako přírodní nebo bio a ve výsledku to tak vůbec není ... takže to chce fakt sledovat složení, bohužel :(

      Vymazat
  13. Lištičko, souhlasím! Já se drbala po těle ze všech sprcháčů a pěn do koupele a dlouho jsem si myslela, že je to prostě mnou.. až když jsem zjistila, že se vlastně myju Jarem a vyměnila sprcháče za mycí olej, drbání se odporoučelo do propadliště dějin.. :o)) u šampónů tak náročná nejsem, ty "šetrnější" s kokosulfátem mi nevadí. Ale fakt je, že když si umyju vlasy Weledou (díky Tutto! :D), ve které sulfáty nejsou, nemusím ani použít kondicionér.. a to je v mém případě co říct! A nepění teda vůbec, ale mě to nevadí, dá se na to zvyknout :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jj, taky jsem si myslela, že mám prostě jen ultra suchou pokožku a nic s tím nenadělám ... ale pak už to začalo být fakt hrůza, olezlá všude možně, vysušené ložiska, mazat jsem se mohla po hodině ... naštěstí to vysazením sulfátů přestalo ;) ... jasně, pokud Ti kokosulfát nevadí, tak není důvod házet všechny šampony do koše ;) ... sakryš, já si tu Weledu snad budu muset koupit! :D

      Vymazat
  14. Upřímně, je dost poznat, že o chemii nic nevíš. Ono totiž základní pravidlo zní, že důležitá je dávka a od ní se odvíjí, jestli a jak moc je daná látka nebezpečná. I obyčejná kuchyňská sůl může být jedovatá. Taky celou dobu mluvíš jen o tom, že sulfáty pění, ale dochází ti vůbec, že díky tomu můžou vlasy pořádně umýt? Tvoje "zdroje" jsou tak nějak od základu zaměřené proti "chemické kosmetice", což bych já osobně považovala za dost pochybný zdroj.
    Mimochodem vřele doporučuju najít si informace o dihydrogen monooxidu, taky dost nebezpečná chemikálie, v kosmetice dost hojně zastoupená. (Možná pak pochopíš, že všechno se dá vidět ze dvou různých stran.) M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně.. Liška hned v prvním odstavci uvádí, že není studovaný chemik, ale že popisuje své osobní zkušenosti. A ano, my víme, že třeba i ocet je ve vysoké koncentraci jedovatý a přesto si ho klidně dáváme třeba do čočkové polévky. Kterou dokonce užíváme vnitřně. A taky Acylpyrinem se můžeme otrávit. A chilli papričkama se dá zabíjet.
      Vřele doporučuji nečíst a nekomentovat články, které uráží tvé akademické vzdělání na poli anorganické chemie a najít si koníček, který utlumí tvou patologickou potřebu šířit osvětu mezi prostý lid :o)))

      Vymazat
    2. já bych se jen ráda vyjádřila k těm zdrojům - samozřejmě jsem nepoužila jen ty, které jsou ve článku citované ... k tématu jsem si toho načetla docela dost, nedovolila bych si tady šířit něco, co bych neměla ověřené z více stran ;) ... a nebyly to jen servery zaměřené proti chemické kosmetice, jak píšeš ... dívala jsem se i na názory odborníků a zahraniční weby ... to jen tak kdyby náhodou ;)

      Vymazat
    3. Já myslím, že není třeba chemické vzdělání, často stačí selský rozum a Lištička píše o svých vlastních zkušenostech, které nemusí být "přenosné"...a přesně upozorňuje na své ne-vzdělání chemika. Proboha kam bychom to dospěli, kdybychom při používání kosmetiky museli mít všichni chemické vzdělání - i když k tomu nemáme daleko...
      Sulfáty se dost často uvádějí jako problém právě při vysušování a když se někdo meje denně (jakože většina jo) tak se dávka navyšuje, páč sulfáty jsou prostě všude, já se touhle problematikou zabývám dlouho, nejsem chemik a jsem umírněná a žádná zelená a vím, že to není žádná prča najít vhodnou kosmetiku s pěkným složením, páč lživé reklamy a mlživý marketing dělají své a jak to tak vypadá bio trend taky není lék na všecko...
      Bohudík mě na vlasech nevadí nic, ale bohužel zbytku mé rodiny ano, proto nepoužívají na tělovou kosmetiku klasické sprcháče a spol, ale najít kvalitní šampon i přírodní aby po tom nesvědilo je umění - a bohužel je to stylem pokus omyl a bohužel my ho zatím nenašli, ani Urtekram (Enka bude vědět :-)....ale hledám tipy kde se dá a v diskuzích mě tady zaujala ta Welleda toš váhám jestli ji prubnout, páč ty pokusy taky dost peněz stojí a mě už z toho jde hlava kolem.
      Fajn článek Lištičko, prostě z rukou uživatele kosmetiky a nikoliv chemika a o tom blogy jsou - kdo chce chválit Garnier, tak si důvod najde, ale já prostě čtu, co mě zajímá. Hawk domluvila jsem!!!!

      Vymazat
    4. milá eM, děkuji za komentář a jsem ráda, že mám i čtenářky, které článek pochopily ;) ... a doufám, že se Ti podaří najít vhodný šampón, po kterém se rodinka přestane drbat, taky vím, že to není nic jednoduchého, navíc za kvalitu se platí a jak říkáš - marketing a reklama dělají hodně, kór když je teď všeobecný trend bio čehokoliv a už nestačí jen věřit nápisům na obale, ale číst složení :( ... jinak mě teď napadá - nezkoušeli jste doma šampon i + m Naturkosmetik, který byl v Ladyboxu? ten mi přijde super, ale je v plném balení trošku dražší (okolo 300 Kč), takže by bylo lepší první vyzkoušet vzorek ;)

      Vymazat
    5. Upřímně, na základě jiného liščina článku jsem zkusila šampon bez sulfátů. (Hlava možná svědila míň, ale zase mi tak dobře neumyl vlasy.) Upřímně, prošla jsem kvůli tomu půl drogerie. (Hlásím se k výše napsanému komentáři o Alverde proti lupům.)
      Nejde o to, že bych nevěřila tomu, že sulfáty můžou dráždit pokožku, ale o to, jakým způsobem je tato informace podaná. Argumentovat proti sulfátům tím, že je to průmyslově používaná látka, je prostě blbost, voda se taky v průmyslu používá k lecčemu (třeba k chlazení v jaderné elektrárně!) a neznamená to, že se jí proto máme v kosmetice vyhýbat. Kdyby autorka napsala, že sulfáty jsou problematické proto, že jsou příliš účinnými detergenty a nemají ideální pH (tipovala bych, že půjde o něco takového), neřeknu ani slovo.
      A vážně mě mrzí, že prostý lid chce zůstat neinformovaným prostým lidem! Přijde mi to jako dost hloupý postoj.

      Vymazat
    6. já si myslím, že i kdybych použila jako zdroje studie vědců z Harvardu, tak se najde vždycky někdo, kdo s tím bude mít problém, to jen tak na okraj ;) ... jináč je mi líto, že Ti šampón neumyl vlasy, ale ono taky nejde usuzovat a dělat závěry jen po jednom pokusu, já jsem šampóny se slufáty používala celý život, takže nějaké to srovnání mám ;) ... a k prostému neinformovanému lidu - než jsem napsala tento článek, sbírala jsem informace dlouho, nejen ty, které jsou tu ozdrojované, četla jsem i opačné názory, než mám já nebo názory odborníků ... psala jsem ale hlavně z vlastní zkušenosti, kterou jsem chtěla podpořit určitými fakty, na které jsem dala odkazy, ať si každý může sám vyhodnotit, jestli jsou tyto zdroje pro něj věrohodné nebo ne ;) ... ale Tvůj názor stejně asi nevyvrátím a klidně i usnu s tím, že mám hloupý postoj a jsem prostá ;)

      Vymazat
  15. :) Zbytečně bulvární, zveličené. Nevím, co teď používáš, ale dám ruku do ohně na to, že pokud to není něco ze spížky, tak ti to časem vyhovovat přestane a budeš z toho vinit složku XY. Samo, měj to jak chceš. Dělat ze SLS strašák, protože.. internet, takže je to hrozný, dokonce v intimních gelech, pastách, hrůza, pomoc, to je na můj vkus trochu k pousmání, ale každej máme ten vkus jinej, že :). Já bych řekla hlavně to, že SLS nikdy není v šampónech a jinde samo, jsou velmi důležité látky, které jsou tam s ním. Ano, vysušuje, o tom žádná. Pravda, na umytí je to jaksi potřeba, ehm. Ale když se vhodně doplní a to on většinou vhodně doplněný je, tak já ;) problém nemám. Mám třeba i přírodní šampóny, kde je alkohol. To je taky úsměvný post u spousty blogerek :). "Tělo máme totiž jen jedno. A pokud si na něj budem lít podobné hnusárny, samo se nám nepěkně odvděčí." - Je věta, kterou bych vypustila z tlamy (liščí) až po důkladném zkoumání, prověření a jistotě. Jinak vyznívá, jak vyznívá. Měj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já tady ale nikomu necpu, ať okamžitě přestane používat výrobky se sulfáty ;) napsala jsem jen svůj názor a zkušenosti a tu pastu, kterou vidíš na obrázku třeba používám dál ... chtěla jsem jen ukázat na něco, co by mohl být problém a každý ať si to přebere po svém ;) ... nikoho přece nenutím, ať vyháže veškerou sulfátovou kosmetiku, jen píšu vlastní zkušenosti, které mám ověřené na sobě a kdyby mi vysazení sulfátů nepomohlo, tak si ani nedovolím něco pípnout ;) a k těm zdrojům a důkladnému zkoumání viz předchozí komentář ...

      Vymazat
    2. Tvůj komentář taky vyznívá tak, jak vyznívá. To, že ty problém nemáš neznamená, že tě to opravňuje napadat někoho, kdo očividně problém mám, pomohlo mu sulfáty vyřadit a jen o tom píše druhým lidem, aby to vyzkoušeli případně taky, jesus. Asi jsem četla jiný článek. Podle tvého příspěvku působíš s prominutím jak kráva nebeská a tvůj povýšený styl vyjadřování, bych třeba zase já vypustila z tlamy až po důkladném zkoumání, prověření a jistotě. Každý, kdo se snaží jen kriticky v dnešní době dívat na konvenční chemickou kosmetiku je považován "lidmi nad věcí" za hysterku.

      A osobně netuším, proč by mělo být potřeba se pro správné umytí vysušit a ze svého těla mělo smývat nějakým detergentem mastnotu. Já teda mastnotu na sobě nemám, pominu-li například dekolt (jenže já mám mastnou pleť) a parné letní měsíce. A pokud jde o bakterie, ty jdou zpacifikovat i es. oleji. A to, že ji nějaký přípravek přestane vyhovovat je naprosto možné a úplně přirozené. Děláš z toho hon na čarodějnice, jakákoli i přírodní látka/olej ti může způsobit potíže. Tak ji prostě vyřadí a napíše o tom klidně článek. Pro mě osobně no problem. K pousmání je jen tvoje otřesné pochopení čteného textu. Vidíš sulfáty=fuj a už ti bliká červená kontrolka a máš potřebu nás hlupáky zesměšňovat a poučovat. Měj se.

      Vymazat
  16. davnejšie som sa pytala gynekologa aky intimny pripravok mam používať.zasmial sa a povedal,že vodu.načo sa mam umyvať kyselinou mliečnou,ked ju mám v pošve.on je celkovo vtipál ale má pravdu.a to sls,ja to mam v gebuli tiež.kym to nepení,tak je tam špina.sls by bolo pre mňa priatelne,keby bolo viac ku koncu zoznamu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky jsem to řešila s gynekologem a řekl mi to samé - stačí čistá voda ;) podle mě jsou intimní gely jen dalším prostředkem, jak kosmetické společnosti vydělávají, ale raději se už nebudou pouštět do dalších kontroverzních témat :D

      Vymazat
    2. Já jsem na svoje gyn. problémy přidala do péče intimní gel. No, teď bych si za to nejraději dala facku. Já osobně mám v plánu vyzkoušet nějaký intimní mycí olej od Hádka, nebo nejlépe sprchovací olej Baby, který je vhodný i na intimní hygienu, abych nemusela pořizovat 2 výrobky. JENŽE, jeho mycí oleje obsahují laureth-4, ten používá i např. Lush, je to emulzifikátor a pomáhá k lepšímu smytí přípravku. Jde mi z toho hlava kolem a už nevím co kupovat :(

      Vymazat
    3. podle mě stačí obyčejný kokosák - já ho aspoň tak používám a jsem spokojená ;)

      Vymazat
    4. Myslíš obyčejný kokosový olej? Zrovna jsem ho objednala, tak můžu vyzkoušet :-)

      Vymazat
    5. jj, obyčejný ;) psala jsem o tom i tady: http://zapisky-pro-lisku.blogspot.cz/2014/03/jak-se-zbavit-kokosaku.html ;)

      Vymazat
  17. Sulfáty ve složení už cíleně vyhledávám a vyhýbám se jim. Léta jsem používala stejný mycí gel jako ty, a měla jsem potíže, teď mám nějaký přírodní a problémy jsou fuč.. Stejně tam mám na sulfáty dost silné podezření, že mi způsobily akné na čele a tvářích. Takže se od nich držím dál a jsem na tom o dost líp :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na Tebe jsem si při psaní článku taky vzpomněla, že máš se sulfáty podobný problém jako já ;) stačí asi najít složku, která člověku neprospívá a pak je po problémech, což někdy ale není lehký úkol ;)

      Vymazat
    2. No právě, mnohdy za velkými problémy stojí drobnost, do které by to ani člověk neřekl..

      Vymazat
  18. Je to asi člověk od člověka. Já jsem teď na šamponech Alverde, které v sobě mají Coco Sulfate a oproti ostatním šamponům s jinými sulfáty mám vlasy nádherné a vyživené. Ale pravdou je, že já jsem nikdy nebyla citlivá, takže mi to nevadí. Horší je to u mého chlapa, který hodně trpí na suchou kůži na hlavě a lupy. Prvně jsem zkusila Baleu (mohli by škodit silikony). Nepomohlo. Zkusili jsme Alverde a dost se to zlepšilo, ale stále to není úplně v pořádku. Takže na vině asi bude přecitlivělost na sulfát a budu pro něj muset najít něco úplně bez nich.
    Takže každý za sebe - někomu sulfáty škodí a vadí hrozně moc, někomu méně, někomu vůbec - každý jsme jiný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. máš pravdu - každý za sebe ;) pokud někdo problém s vysušováním pokožky nemá, nemusí hned plašit a vyhazovat do koše celou koupelnu ;) ... a s tím Alverde - taky jsem po vysazení sulfátu nejdříve přešla na něj a na Alterru (oba mají coco-sulfát) a pokožka se taky okamžitě zklidnila a byl vidět rozdíl ... jen teď po delším používání se zase začínají objevovat problémy, takže na tom asi něco bude ... že je prostě trošku jemnější, ale pro citlivé jedince raději vynechat ;)

      Vymazat
  19. Jestli ti jde jen o to, aby pasta neobsahovala sulfáty, mohu doporučit Elmex sensitive. Ostatní složky nevím, jak moc jsou nebo nejsou přírodní, ale sulfát tam není ani jeden (taky spíš nepění).

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj Lisko :) coco-sulfat snasim dobre, mam ho v cistici pene na oblicej a kdyz mam reakci na kde co a pokozku celkove suchou, tak ten kokosovy mi nevadi a ani zase tak moc nevysusuje. Mne ale celkove sulfaty jen vic vysusi a dalsi reakce zadna, co je ale hruza, tak jsou parabeny - to bych se uskrabala. S klidem si na sebe naplacam pet silikonu a jeden SLS ci SLES, ale parabeny nebrat, hlavne na obliceji. V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je mi jasné, že každý máme svoje ;) parabeny díky přechodu na přírodu taky už nepoužívám, stejně jako silikony, ale třeba v dekorativce jedu pořád ve stejných značkách a jsem v klidu ;)

      Vymazat
  21. Já Coco-Sulfate tak moc neřeším, ale ostatním sulfátům se fakt snažím vyhýbat a to všude. Věděla jsem to o Coco, že taky není úplně OK, ale je o něco malinko lepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. asi bude trošku šetrnější, když se mi pokožka na hlavě po přechodu ze SLES na Coco zklidnila ;) zatím jsem si Coco všimla jen v šampónech, takže ho tam asi dávají kvůli té pěnivosti, která je ale stejně menší jak u "normálního" šampónu ...

      Vymazat
  22. Ja sulfaty riesim iba v samponoch a geloch na tvar. Ale co naozaj nechapem je, ze SLS sa nachadza aj v kondicionery Retread od LUSH! WTF?
    Inak mam doma vzorku samponu od Natura Siberica - Objem a starostlivosť pre všetky typy vlasov
    (Volumizing and Nourishing Shampoo For all Hair Types) a uvadza sa na nom, ze neobsahuje SLS ani SLES. Ale v zlozeni som nenasla ani ten "coco - sulfat":
    Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetaineHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Pinus Pumila Needle ExtractWH, Pulmonaria Officinalis Extract, Abies Sibirica Needle ExtractWH, Hesperis Sibirica ExtractWH, Cortusa Sibirica ExtractWH, Bidens Tripartita Flower/Leaf/Stem Extract,Saponaria Officinalis Root Extract*, Glycerin, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Silybum Marianum Extract, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Parfum, Limonene**, Linalool**.
    Alebo zle citam?
    Inak suhlasim, ze gely na intimnu hygienu su najhorsi "odrb" kozmetickeho priemyslu. A este ustne vody. Z "uzasneho" Listerinu sa mi poskodila sklovina na 2 zuboch!!! To iste sa stalo aj kamaratke. Uz nikdy viac.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lush je tím už docela profláklý, že se tváří jako strašně bio, ale sulfáty některé jejich výrobky obsahují :( oni mají prostě dobře promakaný marketing a krásné obaly a vůně ... jj, na Naturu Sibericu jsem se taky dívala, že sulfáty neobsahuje žádné a za tu cenu jsou podle mě jejich výrobky super ;) ... ústní vodu naštěstí nepoužívám vůbec a po Tvé zkušenosti ani nebudu!

      Vymazat
  23. Mě by spíš zajímala jiná věc (sulfáty mám vyřešený :-) ). Jak je možný, že na blog, který má relativně málo pravidelných čtenářů vleze v poměru tolik lidí, co má potřebu tady začít plácat o tom, jací jsem všichni idioti, protože řešíme nějaký sulfáty? Ty lidi si hledají v gůglu SLES a pak vlítnou na blog a začnou tam plivat tyhle moudra? Ať mi nikdo neříká, že procter a gamble má takhle obětavý píáristy.... :-) Ani nevím, jestli mám říct, čím si myju hlavu :-))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Reni, má hloupá hlava to taky nepobírá ... jako chápu, že lidi mají různé koníčky, ale plivat na internetu jedovaté sliny, urážet lidi a vyloženě se těšit na další článek kvůli těmto věcem? to už je moc i na mě :D asi mají speciální radar, dle kterého diskuze vyhledávají :D bych se nedivila, kdyby měl na to Google vymyšlený nějaký filtr :D ... a i kdyby sis myla hlavu venku v louži, tak to každému může být šumák! ;)

      Vymazat
    2. Musím říct, že jsem nad tím uvažovala přesně jako Renča, vůbec mi to hlava nebere :-D....kolik nepěkných komentářů se tu objevilo..........a to já už psala o kdejakých svinstvech !-D...........Že by nějaký proti-bio trend??? A s tím PR, no on velký bratr to vidí, bůh ví jak to je...:-). Když budeme psát, že jejich výrobky jsou hnusy, se jim to líbit nebude hehe........Reni si myslela určitě "no shit",že jo !-)))

      Vymazat
    3. no ... já si myslím, že ses už taky dozvěděla něco o bio matkách a tak :D musíme to brát s nadhledem, co nám zbývá ;) ... a docela mě pobavilo, že po zveřejnění tohoto článku (takže byl první na hlavní stránce) mi přišel e-mail s nabídkou spolupráce pro drogérokovou tělovku, takže píáristi v tomhle packy asi zrovna nemají ... :D

      Vymazat
    4. Si piš, já furt jedu v sodě a octu :-) A o dětech ani nemluvím :-) Jediný, co mě trochu štve, je to, že bych chtěla zas dát hennu a ta soda to strašně vymývá. Ale nechci ji ničím nahrazovat, mělo by se to časem ustálit tak, že se vlasy tak nějak přirozeně srovnávají samy a nijak přehnaně se nemastí. A už teď jsem z intervalu mytí obden na mytí 2x týdně, což se mi líbí. Ale jen s tou sodou, minule jsem tam zkusila přimíchat jíl a vlasy po tom krásný, super objem, ale druhý den už vypadaly, jak po umytí šamponem, jak se to tím jílem víc vysušilo, tak se prostě zase rychleji zmastily.

      Vymazat
    5. právě kvůli vymývání henny se sody bojím, jináč bych do toho už dávno šla, ale vždycky si řeknu, že se patlám s hennou, ještě do ní přimýchávám bůhví co, abych měla odlesky do červena a pak si to vymyju při mytí hlavy? tak to teda ne! :D

      Vymazat
    6. Ježiš, jak to tady zpětně čtu.. tak nechápu. Stejný anonym asi navštívil i moje stránky a nadává mi, že jsem proti hliníkovým deodorantům. Tyhle lidi nechápu. Nikdy problémy jako já neměli a hned poučují, jaká to je blbost, že to není pravda, ať si o tom něco přečtu a bla bla..
      Spolupráce na drogérkovou tělovku mi taky přišla.. asi to obesílali opravdu plošně! :D
      <"Wonderfull Today">

      Vymazat
    7. jasně, my si to totiž všechno vymýšlíme, páč máme zatemněné mozky trendem bio a ještě si dovolujem cpát to pod nos ostatním! ;)

      Vymazat
    8. Hele, tak to ti asi fakt psal ten stejnej anonym, páč přesně tohle mi říkal! :D A jestli si myslím, že budu ve zdraví žít do 150 a že nebudu mít rakovinu... :D

      Vymazat
  24. Jééé, musela jsem to prolítnout jen zběžně, páč bych se asi naštvala ato mi nedělá dobře, stejně jako sulfáty, howgh! =D prostě je nemám ráda, protože mi vadí, hotovo. Bohužel, jsem ta z citlivek (alias hysterickejch zelenejch mozků), která nezkousne žádný sulfát a bohužel ani ten coco. Psychicky by mi ani tak nevadil, ale stačí si něčím podobným vydrbat hlavu a poznám to do druhého dne na reakci pokožky. Někdy o přítomnosti koko sulfátu se dozvím až poste při dohledávání, kde se vlastně stala chyba..

    liško, nic si z toho nedělej, třeba je někde na netu tajná skupina, která pobírá tantiémy ze sulfátů v kosmetice a te´d jsi pro ně holt persona non grata =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je jak naschvál, co? :D já už jsem si taky všimla, že kokosulfát nemůžu, ale co nadělám :( by mě zajímalo, jestli jsme jen takové citlivky, nebo jsme si tuto "alergii" vypěstovaly časem ... nebo čím to prostě je, že nám vadí a ostatním ne ... ale tak aspoň se při výběru šamponu nenudíme ... :D

      Vymazat
  25. To jsou mi novinky! Doufám, že svoje kosmetické tělo/hlavo čisticí přípravky rychle vypotřebuju (vyhazovat je mi je líto ("To je jako vyhodit peníze z okna!") a někomu je dávat když vím, co v nich je za hnusy? Radši ne) abych si mohla koupit ty nezávadné. A už se těším co všechno se změní! Díky za osvětu! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. vyhazovat veškerou kosmetiku bych si ani nedovolila radit ;) stejně by pak asi pokožka dostala pořádný šok, kdybys najednou nasadila celou péči přírodní :D takže hezky postupně a pomalu a ony ty výsledky přijdou, takže přeju hodně štěstí! :)

      Vymazat
  26. prosimte, jak pouzivas kokosovy olej...intimne? to by me docela zajimalo... :) ze bych se treba po 18 letech zbavila taky intimnich problemu, kdyz mi vsude rikaj, ze to je normalni...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. úplně stejně jako intimní gel, při sprchování jím omyju intimní místa, vodu pak už netřeba, páč olej stejně nesmyje, navíc kokosák působí proti plísním a kvasinkám, takže by to byla škoda ;) ... normální to určitě není, já jsem trpěla jak kůň asi dva roky na mykózu a nikomu bych to nepřála, na gyndě mi sice vždy předepsali mastičku nebo čípky, ale vracelo se to pořád dokola ... jestli máš stejný problém, tak mi napiš mail, je to téma na dlouho, zkusila bych dát dohromady všechno, co mi zabralo ;)

      Vymazat
  27. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  28. Od Drogerex nebo v prodejnách PEMI - šampon Bione za cca 70-80 Kč :) bez SLS a SLES, dá se použít jako šampon, ale i jako sprchový gel. Jelikož moje vlasy nesnesou skoro nic, tento šampon je jejich obrovská záchrana :) s tím, co tu říkají ostatní proti tobě, máš pravdu ty. Je to každého věc, co pro sebe a své telo udělá :) tento článek se mi velice líbí. Lidé by se měli o sebe starat, složky jako SLS a SLES se dají vždy nahradit, samozřejmě Cocaminopropyl aj. nejsou také výhra, ale bez nich by to nebyl šampon, jak ho známe :) kupovat si pak šampony za 500 Kč a více je až moc hardcore :D A ano, také záleží na tom, jaká je celková péče o vlasy, zda si je člověk myje studenou či horkou vodou, jak často se zastřihávajǐ, barvení, fénování, kulmování, nepříjemné počasí a mnoho dalších faktorů, jako geny nebo nemoc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky za komentář i za pochvalu :) každý se musí nad péčí o tělo a vlasy zamyslet sám, nikoho nutit do přírodní kosmetiky nebudu, ale když sama na sobě vidím výsledky a vím, že tato cesta je správná, ráda se o ni s ostatními podělím, už je ale na každém, co si z toho vezme ;)

      Vymazat
  29. Ahoj, článek je tu už delší dobu, tak zkouším, zda mi neporadí někdo s už vyzkoušenými přípravky. Mám vyzkoušeno a prostě mi vadí - normální sulfáty, coco sulfát a i jakýkoliv alkohol. A prostě nemůžu přijít na šampon, který by ani jedno z toho neobsahoval a byl z drogérie. Naposledy jsem zkoušela z Yves rocher bez parabenů a sulfátů, ale byl tam alkohol a svědila mě hlava. Bioné tam má ve všech taky nějaký, i když šetrný sulfát. Už nevím co zkusit. Rok jsem byla na sodě a octu, ale začalo mě to po roce dost vysušovat. Tak zas prolézám internet a sháním rady.
    Děkuji
    Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj Šárko, bohužel mě šampón z drogérie, který by neobsahoval ani sulfát ani alkohol nenapadá :( Alverde i Alterra obsahuje cocosulfát, Lavera myslím taky a Weleda má zase alkohol :( takže bych se poohlédla spíše na internetu, třeba na eshopu biooo.cz mají u každého produktu napsané přesné složení ... jen tak namátkově mě napadá i+m Naturkosmetik, Henne Color, dětský od Logony nebo Nobilis Tilia ;)

      Vymazat
  30. Dobrý den, výborný článek. Složení kosmetiky už nějakou dobu řeším také. Je to hnus co vše si na tělo za chemický bordel nanášíme! A co teprve složení zubní pasty, kromě SLS je tam obsažena horší látka a to fluorid (sodium fluoride). Po pátrání, jestli je fluor pro zuby prospěšný jsem zjistila, že není. Je to zabiják lidstva. Dítě které sní (já také jako malá jedla zubní pastu...kdo ne, že) 1 celou pastu, tak se může otrávit a zemřít! Fluor používali už nacisté za války k otupování vězňů v táborech...viz.článek: http://nezdravi.parlamentnilisty.cz/Articles/401-zabijacka-zubni-pasta-mame-se-mit-na-pozoru-pred-fluorem-v-nasich-ustech-.aspx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky za přínosný komentář! já si myslím, že pokud člověk začne studovat složení a zajímat se o látky, které (nejen) v kosmetice jsou, tak se nestačí divit ... hodně lidí toto neřeší a věří tomu, že když má známá herečka nebo modelka v reklamě krásné lesklé vlasy (vyhlazenou pleť bez vrásek, bílé zuby, atd), tak je to díky propagovanému produktu a beží si jej slepě koupit ... kolikrát mě i překvapí, že třeba zubní pasta s přírodním složením je víc jak o polovinu levnější než známá značka, kterou všichni kupují ... ale jsem optimista a i když panují názory, že bio a eko je teď jen módní výstřelek, tak si myslím, že bude informovanost v této oblasti čím dál lepší a vrátíme se hezky zpátky k jednoduchým recepturám, stejně jako např. v jídle (viz používání bujónů, dochucovadel a "éček", které ještě před pár lety nikdo neřešil) ;)

      Vymazat
  31. Poprvé píšu komentář někomu na blog ;) Chtěla jsem tě jen informovat, že "Sodium Coco Sulfate" najdeš bohužel i v kosmetice Urtekram (někde v článku říkáš, že se mu dá právě touhle kosmetikou vyhnout). Asi nebude ve všem, ale v růžovém sprcháči, co jsem si chtěla koupit, bohužel je.
    Nevím no, není to nutně asi žádná tragédie, ale už poněkolikáté jsem se přesvědčila, že je dobré číst složení výrobku i od ověřené značky. Ta totiž může mít např. ultra super šampony, ale totálně špatnou pleťovou kosmetiku atd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Urtekram bohužel kokosulfát obsahuje, v době vydání tohoto článku ho neměl šampón ve verzi Rhasoul, na který jsem odkázala, teď už bohužel je i v něm :( máš pravdu, že číst složení se musí i u prověřených značek, i já se nechám ještě pořád nachytat, sice jen občas, ale někdy si řeknu, že za ty prachy a u tak známé značky se nemám čeho bát a pak se nestačím divit :D

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za hezký komentář! :)