neděle 22. září 2013

Nedělní pohodička v lese

Možná jste si už všimly, mé milé pravidelné návštěvnice lesa, že se v liščím přispívání zrodila jistá pravidelnost. Nebyl to úmysl, ale poslední dobou se články objevují v určité dny. Pondělí - středa - pátek. Zajímavé, jak se věci někdy samy vykrystalizují. Netvrdím, že v tomto harmonogramu budeme pokračovat navždy, ale zatím se mi zdá vyhovující. Abych ho ale i trochu nabourala, dnes jsem si pro Vás připravila menší oddychovku. Jelikož počasí není nic moc, sluníčko se nechce ukázat a déšť zkouší naši trpělivost, mám pár tipů, jak si zkrátit odpoledne. K dobré knize nebo filmu samozřejmě patří i dobré jídlo (u mě teda vždycky), proto si nachystejte něco na papu, čaj nebo kafe a začínáme! Já tu mám například pravou českou domácí bábovku od babičky ;).



Knížkování

Kniha, která mě poslední dobou nejvíce zaujala, se jmenuje "Nejostřejší pokrmy tatarské kuchyně". Napsala ji Alina Bronsky a narazila jsem na ni jak jinak, než náhodně v knihovně. Příběh je hodně zajímavý a přečetla jsem ji jedním dechem. Román vypráví o osudech tří žen - babičky, dcery a vnučky, které žijí v chudém Rusku a snaží se zlepšit své vyhlídky. Babička Rosalinda je krásná žena, která je zvyklá kontrolovat a řídit životy druhých. Myslí si, že chce pro své blízké to nejlepší a nebere ohledy na jejich názor. Vždy milovala nejvíce sebe, ale po narození vnučky je schopná lásky i k jinému člověku. Lásky, kterou samozřejmě bere po svém. Vlastní dcera totiž nesplnila její požadavky, není ani krásná, ani chytrá, což vnučka naštěstí ano. Umíní si, že jí vybojuje lepší život a nebojí se pro své poslání udělat vše. Vůbec ji nezajímá, jak dopadnou osudy ostatních, ať už dceřiny, manželovy nebo švagrovy. Dokáže rodinu dostat do bohatšího a perspektivního Německa, kde chce začít nový, lepší život.

"Alina Bronsky vypráví příběh o dospívání dívenky pohybující se mezi nešťastnou matkou a sebestřednou babičkou, o životě mezi třemi kulturami, o třech desetiletích plných ran osudu a překvapivých obratů, o zapomenutých tajemstvích tatarské kuchyně - s hrdinkou, která i jako uklízečka v Německu stále tahá za všechny nitky." Citace z přebalu knihy.

Můžu Vám zaručit, že u "Pokrmů" se nudit určitě nebudete. Kniha Vás naprosto pohltí netradičními osudy a přístupem hlavní hrdinky, kterou budete milovat a zároveň nenávidět.

Zdroj


Filmování

Dlouho jsem přemýšlela, jakým filmem Vás překvapit. Nějaký hodně dobrý, ale méně známý. Nakonec z toho vzešlo belgicko-nizozemské koprodukční drama Ben X. Vypráví o dospívajícím Benovi, který trpí autismem a žije ve dvou světech. Jedním je virtuální realita - počítačová hra ArchLord, kde jako nebojácný rytíř bojuje s bezprávím. Zde poznává i svou novou kamarádku, družku bájného rytíře, Scarlite. Druhým, reálným světem, jej bohužel doprovází šikana z řad spolužáků a Ben si ve škole prochází nejhoršími chvilkami ve svém životě.

Psychologické drama bylo prvotinou režiséra Nica Balthazara a vysloužilo si nominaci na Evropskou filmovou cenu a tři trofeje z mezinárodního filmového festivalu v Montrealu.

Na ČSFD má film vysoká hodnocení, nedoporučuji ovšem dopředu číst komentáře. Snímek má totiž hodně nečekaný konec. Tak nečekaný, že budete sedět s otevřenou pusou! Proto se o překvápko nenechte připravit dopředu. Já se nejdříve rozdívala na půlku filmu a z časových důvodů musela vypnout. Můžu Vám říci, že celý týden jsem přemýšlela o závěru, vymyslela nespočet scénářů, ale stejně jsem na ten správný nepřišla.





Dnešní nedělní tipy jsou u konce, zítra se můžete těšit na článek kosmetického charakteru ;). Doufám, že jsem Vám kápla do noty. Pokud máte své favority (jak knižní, tak filmové), určitě mi o nich dejte vědět! Mějte krásný den a naberte síly do nového pracovního týdne.

Jak trávíte neděli Vy? Znáte knížku nebo film, které jsem Vám ukázala? Líbí se Vám?

Užívejte!

L.

16 komentářů:

  1. Pěkný pohodový článek, děkuji za tipy, na film i na knihu. Bábovku bych si taky dala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bábovka už bohužel není mezi námi, jinak bych klidně nabídla ;)

      Vymazat
  2. Oh, velice zajímavé tipy a obojí píšu do seznamu. Děkuji! Určitě uvítám další ;).
    Já takhle při neděli žehlím u telky, nakukuji do počítače, piji kakajíčko a celkově si to tak jako podomácku užívám. Někdy je to třeba.
    Tak ať ta nedělní pohoda v lese pokračuje!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. máš pravdu, že domácí pohoda je někdy 100x lepší než cokoliv jiného ;) a ta Tvá zní moc dobře! děkuji a také přeji, ať vydrží :)

      Vymazat
  3. Kniha i film vypadají, že by se mi mohly pozdávat, tak si je ukládám :)

    Užívej pohody, já drachmim potkany :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jsem ráda, že máme podobný vkus ;) a posílám potkánkům pozdrav! :*

      Vymazat
  4. Ahoj Lištičko, tak takhle si taky představuji pohodový den - upečená dobrůtka (bábovku jsem neměla milion let), dobrá knížka (zajímavý tip,láká mě to:-) a film - já už dlouho neviděla nic super a evropský film mám ráda, jen zrovna tohle téma nevím, jestli momentálně dám...každopádně krásná inspirace....a o těch láčcích jsem Ti napsala u mě...Pa a ať máš v lese pohodový celý týden!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji, milá eM :) bábovku napravit, jednou za čas je to hezká česká klasika ;) uznávám, že film moc oddychovka není, při shlédnutí traileru mi zase běhal mráz po zádech, i když jsem ho už viděla ... příště musím vymyslet něco pohodovějšího ;)

      Vymazat
  5. Tvorové z lesa ten vkus mají ať se to druhým líbí nebo ne, tento článek je toho důkazem. :-) Pod názvem knihy by sice leckdo čekal kuchařku, ale je to zajímavý příběh, neokoukaný. Co se filmu týče ráda se na něj podívám, jelikož pracuji ve školství a je mým denním chlebem co se mezi dětmi i dospívajícími děje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. máš pravdu, že ten název je zavádějící, schválně jsem se dívala, jestli je v originálu stejný a je ;) ... film je trochu složitější žánr, nic pro slabé povahy, ale určitě stojí za shlédnutí ... ve školství? tak to máš můj hluboký obdiv! vzdělávání budoucí generace je velmi prospěšná činnost a kolikrát se mi i zdá, že málo oceněná :(

      Vymazat
    2. Tobě se liško přiznat můžu, kdybych na tom byla jako ti, co jsou před tabulí, nežila bych si zase až tak špatně, ale mou prací je vzdělávání a práce právě s těmi, kteří jsou integrováni s určitou odlišností, která jim znemožňuje normální život a v této oblasti je na tom člověk úplně jinak. Na jednu stranu ale vidí věci, co kolikrát ostatní přehlíží, právě proto, ač jsem velmi empatický a citlivý tvor dívám si na věci, které nejsou líbivé.

      Vymazat
    3. tak v tom případě máš můj obdiv dvojnásobný a lidé jako Ty by se měli cenit zlatem!

      Vymazat
    4. Kez by to tak lidé videli, zatim se to ceni "Tajemstvim Rumcajsovi kapsy" coz cini posmrkany kapesnik dva zaludy a par bukvic. A dostala jsem chut na babiccinu babovku. :-)

      Vymazat
    5. já právě i z mého blízkého okolí vím, že tato práce ceněná není vůbec, což se mi vůbec nelíbí :( ... babiččina bábovka je klasa, pokud chceš, půjdu vysondovat tajný recept, roky zkoušený a vyladěný do poslední ingredience ;) z lesa do lesa by snad neměl být problém tento recepis vyzradit ;)

      Vymazat
    6. Milá liško, taková vzácnost, jako recept z pokolení, to není jen tak, to napřed musím vymyslet, co na výměnu a potom si teprve budu moci pochutnat. Myslíš, že tuto knihu budou mít v knihovně? :-)

      Vymazat
    7. Vždyť jsme skoro jedna lesní rodina! ;) Určitě, já ji totiž z knihovny mám ;)

      Vymazat

Děkuji za hezký komentář! :)