Výlet do Londýna – tipy a triky I.


Pokud sledujete liščí Instagram, určitě vám neuniklo, že jsem nedávno špacírovala po Londýně a tvářila se světaznale. Abych pravdu řekla, poprvé jsem někam jela na vlastní pěst a měla jsem stáhnutou prcku, aby všechno klaplo jak má. Letenky i hotel jsem kupovala už v květnu - chlapovi jako dárek k výročí. Pokud se do velkoměsta taky chystáte a uvítali byste pár dobře míněných rad, jste tu správně ;).

Fotky jsou pouze z mobilu, takže kvalita žádná veliká. Nakonec jsem se rozhodla, že foťák neberu, protože bych se o něj bála a ještě bych ho musela tahat. Neptejte se mě, "proč jsem ho teda na ty narozky chtěla???“, to už proběhlo doma…

1. Letadlo


Čím dřív letenky koupíte, tím jsou levnější – to není nic nového. A samozřejmě vás vyjde levněji let třeba v úterý než v pátek. Existuje spousta vyhledávačů levných letenek, jen si dejte pozor na fakt, že cena může být nakonec o hodně dražší. Proč? … Protože třeba u Ryanair si připlácíte za každou kravinu. Za sedadlo, za zavazadlo, za přednostní nástup, za přednostní odbavení, za to, že se na vás letuška usměje … Samozřejmě si nic z toho nemusíte kupovat. Já ale chtěla sedět vedle chlapa, a taky si něco přivézt. Takže neřešit, jestli se vejdu do váhového limitu nebo jestli si můžu koupit pleťovou vodu.

Raději si předem dobře přečtěte, jaká zavazadla si můžete vzít na palubu (rozměry a váha) a které věci v příručáku být nemůžou (buď vám napálí tučnou pokutu nebo neodletíte nikam).

Tip č. 1 – pokud máte jen příruční zavazadlo, bacha na tekutiny – na palubu si od každé můžete vzít jen 100 ml a všechny lahvičky musí být zabaleny v průhledném uzavíracím sáčku

Letěli jsme trasu Brno – Stansted. Bála jsem se velkého letiště (v Brně by se mezi odlety mohl na dráze hrát bowling), ale nakonec jsme vše zvládli, vše je intuitivní, a když nevíte, tak prostě jděte s davem.

Tip č. 2 - pozor na odlet, je dobré být na letišti minimálně hodinu předem, a to je opravdu hraniční termín. Stihli jsme to tak tak a ještě jsem měla nervy, že nestihnu jít na záchod :D. Letiště je několikanásobně větší než u nás, než jsme přišli ke gatu, trvalo to 10 minut (nemluvě o tom, že musíte projít mezi miliony obchodů, než se vůbec k té cestě ke gatu dostanete). Takže pokud nastane nějaký problém s odbavením nebo pasovou kontrolou, nemáte šanci to za hodinu stihnout.

Tip č. 3 – pokud máte pas, cestujte s ním. Ušetříte minimálně polovinu času na celních kontrolách. Zatímco ostatní musí stát v řadě na „přepážku“, vy jen projdete turniketem, kde přiložíte ke čtečce čip z pasu a jdete. Za 10 minu jsem byla fuč, zatímco vedlejší fronta vypadala na půl hodiny.


2. Cesta z letiště do Londýna



Máte tři možnosti:
·         Autobus – nejlevnější, ale nejpomalejší
·         Vlak – o trošku dražší, ale samozřejmě rychlejší
·         Taxi – drahé jako kabelka od Gučiho

My jeli vlakem, lístek je opět dobré si koupit přes net dopředu, nějakou libru ušetříte a nemusíte se pak zdržovat na letišti. Budete vystupovat na 3. zastávce – Liverpool street, tam přesednete na metro. Lístek se nekupuje na určitý čas, takže když má letadlo zpoždění (což má často), tak není problém nastoupit na další spoj (jezdí co 15 minut).


3. Metro



Na všech stanicích najdete plánek metra zadara, takže berte J. Vypadá složitě, ale není těžké se v něm zorientovat, je na stejném principu jako v Praze, jen má více tras. V podstatě se řídíte podle barev, vše je krásně označeno. Když jsem to pochopila já, tak musí každý!

Kupovat lístky je nesmysl, buď můžete využít Oyster card, kterou si koupíte za 5 liber (ty vám pak vrátí), nabijete na ni peníze a jezdíte. My jsme ale využili lepší vychytávku.

Tip č. 4 – jezděte na platební kartu. Při vstupu do metra ji přiložíte k čipu, peníze se strhnou samy. Nemusíte si nic vyřizovat, navíc to vyjde nejlevněji. Denně se vám strhne pouze 6,5 liber, další cesty máte zadarmo.

Obě varianty platí na celé MHD – vlaky, metro, autobusy (i double deckery), dokonce i lodě.


4. Ubytování


Tady vám bohužel neporadím nic lepšího, než že máte hledat na Booking.com. Na nějaké ubytovny nebo spaní u někoho doma my nejsme (Frfňovi), takže jsme hledali hotel. A přichází překvapení – kupujte co nejvíc dopředu! :D My platili za noc cca 1 800 Kč, teď se cena ve stejném hotelu pohybuje okolo 5 500 Kč za noc.

Při check in mi zablokovali na kartě 25 liber, které mi při odchodu zase odblokovali, takže je třeba s tím počítat. Asi kdybych jim vyjedla čokoládíčkový bar a pak za to nechtěla nést zodpovědnost. Toto se samozřejmě může lišit hotel od hotelu.

Tip č. 5 – při příchodu na hotel po vás budou chtít platební kartu, přes kterou bylo ubytování zaplaceno, takže pokud vám postel platí maminka, bude vám muset půjčit i peněženku ;)


5. Placení


Nejlepší je platit kartou, což všude uvítají. Dokonce jsem se setkala s tím, že za dva donuty za pár liber nechtěli vzít hotovost, borec úzkostlivě ukazoval na terminál a modlil se, aby mi donut nemusel páčit z pusy :D. Měnit libry na místě je úplná kravina, nikdy nevíte, jaký bude kurz.


Uff! Jsem myslela, že bude jeden článek a dost. Bohužel jsem se nikdy nenaučila psát krátce a výstižně... Takže příště se můžete těšit na zábavnější část – atrakce, památky, jídlo a nákupy ;).

Pokud vás napadá něco, na co jsem zapomněla, sem s tím! A pokud máte na cokoli lepší tip než já, ne, že si ho necháte pro sebe!

Užívejte!

L.

Komentáře

  1. Ty jo, to je změna! Když jsme tam byly s Enkou, za metro jsme platily raketu, limit "platím 6,5 liber za den" tenkrát neplatilo. Jinak by mě zajímalo, jak jsi to s tou kartou udělala, když nemáš bezkontaktní kartu. Nebo už přišla i do lesa? :-D Musím říct, že já jsem byla v pohodě na letištích i s občankou, nevím, jestli to je tím, že ji mám už novou? Možná to je jen specifikum Londýna, tam jsem asi posledně byla s pasem, to je fakt.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. už mi dali konečně bezkontaktní, asi uplynula petiletá čekací doba :D možná to jde i na občanku, ale byla tam ulička, kde byl obrázek pasu (s mou angličtinou se řídím podle obrázků :D), tak jsem šla tam a spousta lidí šlo k přepážkám...

      Vymazat
  2. Škoda, že jsem si to nepřečetla před odletem :-D, kupovali jsme rodinný lístek na MHD pro dva dospělé a dvě děti a platili denně asi 1200, nic levnějšího nám to nikdy nevyplivlo, ale starší syn byl z metra nadšen a bloudil by do aleluja, já, klaustrofobik, jsem v těch nejnižších patrech mezi milionem lidí ve vedru trpěla. Ale platební karty dětičky nemaj, takže stejně nevím jak, asi ta O. karta leda... Jinak bezva, v dvoupatrácích lístek nikoho ani nezajímal, skvělé jsou vstupy zdarma do muzeí a ještě synek zvládl pro všechny objednat kola po Hydeparku z automatu, todoporučuju příště - krása, a taky kartou za pár liber pro všechny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. s dětma Oyster card, tam je myslím taky limit na den a pak se jezdí zdarma ;) nevadí, aspoň budete do příště vědět! a ten tip na kola je super, píšu si! protože se tam musím ještě vrátit!

      Vymazat
  3. nice and good post

    best hotel in Lucknow
    https://jhamazam.xyz/category/hotels/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za hezký komentář! :)